Een laagwerker (of in het Engels “bridge inspection vehicle” en in het Frans “passerelle negative”) is een voertuig waarmee de onderkant van een brugdek bekeken kan worden. Ik kwam het voertuig voor het eerst tegen op Techlug, waar iemand zoiets in een groter formaat had gebouwd. Ik wilde proberen of het op kleinere schaal zou kunnen, omdat bij Lego-kranen vaak kleinere modellen beter werken. Ik ben uiteindelijk best trots op het resultaat, ook al werken dingen niet helemaal.
Er zijn vier pneumatische functies: drie voor het uitklappen van de kraan en één voor het uitschuiven van het contragewicht. Dit laatste werkt echter niet helemaal vanwege de wrijving bij het uitschuiven. Ook het inklappen van het grijze kraandeel werkt niet goed omdat de pneumatische cilinders niet sterk genoeg zijn en er een grote hefboom ontstaat die de kracht te groot maakt.
Het uitklappen van de poten gaat handmatig, twee-aan-twee, met een wormwiel. Ook heeft het model sturing op assen 1, 2, 4, 5 met een virtueel draaipunt om de benodigde ruimte te verkleinen. Het stuurwiel draait mee, maar de verbinding is te zwak om vanuit daar ook echt te sturen.
Het voertuig is niet gebaseerd op één specifiek bestaand model, maar ik heb verschillende functies uit verschillende bestaande uitvoeringen gebruikt.
Met mijn nieuw verworven pneumatiekonderdelend wilde ik een interessant pneumatisch model maken en ik wilde ook de oude onderdelen in turquoise gebruiken die ik had gekocht. Daar is dit model van de Foremost Delta carrier uitgekomen. Het model heeft vering op alle drie de assen en sturing gebeurt door het onderstel in het midden te knikken met twee kleine lineaire actuatoren. De poten zijn pneumatisch, maar het uitschuiven ervan gebeurt elektrisch. De andere 3 elektrische functies zijn: kraan draaien en twee kraanfuncties. Handmatig is het uitschuiven van het laatste kraandeel en het laten zakken van de haak.
Met deze sleepwagen probeerde ik een functioneel model te maken op redelijk kleine schaal. Er zijn vier elektrische functies, aangedreven door een M-motor onder de motorkap helemaal voorin: de poten (alle vier tegelijk), de arm omhoog, uitschuiven en de autolift omhoog. Het laten zakken van de haken (beide haken tegelijk) gebeurt handmatig met een ratelmechanisme.
Het laatste deel van de autolift klapt handmatig uit en in en wordt door een veer op zijn plaats gehouden.
Naar aanlelding van set __, die ik niet bevredigend vond, wilde ik kijken of i kzelf een beter spider crane kon maken. Ik denk dat het goed gelukt is. De poten klappen gezamenlijk uit met een systeem van kogelverbindingen en kunnen in de uitgeklapte stand het gewicht dragen dankzij de geometrie van het mechanisme. Het model is verder handmatig.
De langere lineaire actuator was nog niet beschikbaar gekomen, anders zou dat een logischere keuze zijn geweets.
Deze vrachtwagen met kraan is een kleinere versie van set 8258, maar dan in blauw. Alle functies zijn handbestuurd. Sturing op assen 1, 2 en 4, elke as heeft een andere stuuruitslag. De vier stempels klappen gelijktijdig uit. De draaibare kraan heeft drie vrijheidsgraden.